W poszukiwaniu samego siebie Opublikowano: 27.09.2016, Kategoria: Projekty Autor: Cezary Skalski

Zajęcia odbędą się w ramach Instruktorskiego Kursu Teatralnego pod opieką merytoryczną Ogniska Teatralnego Teatru Ochoty. Zrealizowane zostaną w terminie wrzesień – listopad 2016 r. w cyklu dziesięciu cotygodniowych warsztatów po 1,5 godz. każdy. Zwieńczeniem cyklu będzie prezentacja jego efektów podczas uroczystego finału projektu na deskach Teatru Ochoty 27 listopada 2016 r.

Opis projektu: Projekt adresowany jest do dziewcząt z klas 4 – 5 szkoły podstawowej. Dziewczęta w oparciu o analizę literacką i psychologiczną baśni H. Ch. Andersena „Brzydkie kaczątko” będą uczestniczyć w procesie tworzenia autorskiego spektaklu inspirowanego ww. baśnią. Walorem kształcącym będzie nie tyle efekt końcowy, co sam proces tworzenia. W procesie tym zostanie poddany pogłębionej analizie przede wszystkim problem odrzucenia – wykorzystując do tego metody teatralne spróbujemy wspólnie zastanowić się nad powodami i konsekwencjami odtrącenia jednostki przez daną społeczność.

Spodziewane rezultaty:

  • Poprzez udział w przedsięwzięciu artystycznym, uczestniczki będą miały możliwość poznania bliżej, czym jest teatr – rozwoju swoich talentów, pogłębienia wiary w siebie i swoje możliwości.
  • Poprzez pracę nad autorskim scenariuszem, uczestniczki będą mogły w bezpiecznych warunkach podjąć tematy trudne i kontrowersyjne, będą uczyły się poszukiwania konstruktywnych rozwiązań i wyciągania wniosków, będą mogły lepiej poznać siebie, oraz swoich rówieśników.
  • Poprzez pracę nad własną rolą teatralną uczestniczki nauczą się efektywniej wyrażać i nazywać swoje emocje i przeżycia, także te trudne i bolesne.

Tematy poszczególnych warsztatów:

  1. Omówienie programu i wprowadzenie kontraktu pracy grupowej. Ćwiczenia z zakresu ciała i przestrzeni.
  2. Emocje i ich siła – ćwiczenia.
  3. Odrzucenie – analiza problemu.
  4. Lektura baśni „Brzydkie kaczątko” i omówienie wybranych jej fragmentów. Etiudy teatralne w grupach.
  5. Praca nad scenariuszem metodą improwizacji.
  6. Praca nad scenariuszem metodą improwizacji – cd.
  7. Praca nad wybranymi scenami. Włączenie do scenariusza elementów animacji przedmiotu.
  8. Praca nad wybranymi scenami – cd. Wprowadzenie muzyki.
  9. Ustalenie dokładnego scenariusza spektaklu. Opracowanie kostiumów i scenografii.
  10. Praca nad całością spektaklu i próba generalna.

Prowadzące:

 Joanna Citlak – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i instruktor teatralny. Z wykształcenia terapeuta zajęciowy i oligofrenopedagog. Od kilkunastu lat prowadzi dziecięce zespoły teatralne przy przedszkolach i szkołach. Brała udział w projektach teatralnych i parateatralnych współpracując z instytucjami kulturalnymi w Grodzisku Mazowieckim, Milanówku oraz Stowarzyszeniem Opowiadaczy „Grupa Studnia O.” z Warszawy. Głównym celem jej działań jest umożliwienie uczestnikom warsztatów odkrywania własnego „ja”, zwiększenie samoakceptacji, nauka relacji z drugim człowiekiem oraz budowanie zaufania do siebie i innych.

Sylwia Bocian – nauczyciel przedszkolny, animator zabaw, terapeuta i fotograf. Współzałożycielka Integracyjnej Placówki Przedszkolnej Jaskinia Talentów.  Wielokrotnie prowadziła warsztaty teatralne w grupach dziecięcych i młodzieżowych. Współpracowała
z Ośrodkiem dla Uzależnionych i Bezdomnych Antidotum, gdzie wzięła udział w projekcie „Stygmat” jako art- terapeuta i przeprowadziła półroczny warsztat teatralny zakończony spektaklem. Na swoich warsztatach tworzy przestrzeń, gdzie na wspólnej płaszczyźnie
jest człowiek, sztuka i terapia.